onsdag 22 februari 2012

En berlinkänsla


Det är nätter (är det natt än?) som denna, när jag fastnar i något meningslöst på datorn istället för att sova min så väl behövda skönhetssömn, som jag blir som mest nostalgisk. Förflyttar mig till andra tider och platser i mitt liv. Vissa finns så tydliga i minnet, en återkommande är sommaren 2010, i Berlin, med Gabbi. Det är framförallt området dit hon flyttade efter att ha bott hos mig, ett wg på Weserstrasse, och en speciell tid, säkert bara någon vecka i juli, och alltid natt, som jag kan minnas nästan fysiskt. Sanden på golvet i deras vardagsrum. Caipirinha. Badrummet utan lampa med duvor som flög in från taket. Gården som alltid vad beckmörk på natten när man låste upp cykeln. Att cykla i Görlitzer Park utan cykellampa och försöka undvika att cykla ner i dammen. Värmen, värmen, mörkret. Och nostalgin inuti nostalgin, den som redan då låg tjock över området från våren och vintern innan.







(Förlåt att jag snodde lite bilder från dig, Gabbsan!).

1 kommentar:

  1. Vad fint! Nu blir jag sugen på att åka till Berlin och bo utomlands igen...

    SvaraRadera