lördag 21 maj 2011

Om träd

I höst ska jag flytta ifrån det här studentrummet på Rackarberget, in till stan. Det kommer att vara jätteskönt på många sätt och vis, framförallt för att jag slipper dela toalett/kök/dusch, men det kommer också vara sorgligt. Dels för att jag kommer flytta längre från Rebecka och Natta (som ju kommer tillbaka i höst, men då kommer vi inte kunna blinka godnatt med persiennerna till varandra som i höstas, buhu!), men framförallt för det där trädet. Precis utanför mitt fönster står en lönn, som gör så att allt ljus som kommer in silas lite mellan gröna blad och flimrar på bordet och väggarna. Ibland kan man se när småfåglarna hoppar omkring i det. Det är inte klokt hur mycket jag kommer att sakna det trädet.


Träd är så mänskliga tycker jag, med risk för att låta flummig, de har som en egen personlighet. När jag var liten brukade jag gå runt på Olovslundsskolans skolgård och hänga med träden istället för att hänga med de andra barnen (obs, sant). Och så grät jag en hel dag när pappa sågade ner rönnen på vår trädgård, utan att ens säga till.

6 kommentarer:

  1. ÅÅåååååå, du är ju för fin! jag kommer också sakna vårt blinkande massor. det var som i barna i bullerbyn fast på riktigt. det var det bästa finaste någonsin. men nu kommer jag ju kunna bo på din soffa för alltid och ha eget kök också. mohahah, elak plan tar fart i mitt huvud. och jag förstår verkligen trädgrejen. det är något speciellt med dem. jag har faktiskt sjukt personliga förhållanden med massor av träd. obs, sant också! <3<3<3

    SvaraRadera
  2. DU kan vara för fin Nattis!!! Och du får såklart hänga massor i min nya lägenhet! Om du inte gör det frivilligt blir du tvingad.

    Och ja, det är nåt visst med träd! För inte så länge sen gick jag hem mitt i natten och gick förbi min gamla skolgård, och var tvungen att gå in bara för att kolla om trädpolarna fanns kvar. Det gjorde de. Förutom ett, min favvo, hon (för det var en hon) höggs ner redan när jag gick i lågstadiet. Sorglig dag, det med.

    SvaraRadera
  3. Men söööötnos då! Jag vill hälsa på dej iaf i din nya lya.

    SvaraRadera
  4. Jag och min syster döpte träd till olika saker. I lekparken som vi brukade gå till fanns Kungen och Drottningen - två jättestora björkar. Vi blev så lyckliga när kommunen bestämde sig för att pantera en ny liten björk mitt emellan Kungen och Drottningen. Naturligtvis blev detta Bebis-Prinsessan. Träd är fina, känns som att man spenderade i princip hela sin barndom i, runt och vid träd.Du borde se filmen Flipped, den är rätt mysig och handlar om ett träd. http://www.youtube.com/watch?v=RDlXdujRSD8

    SvaraRadera
  5. Å vad fint rebecka, bebis-prinsesseträdet! Trailern såg mysig ut :)

    SvaraRadera