fredag 25 mars 2011

Så himla lättköpt

Idag när jag var på affären såg jag att Ben & Jerry's hade en ny smak - rädda ishavet eller nåt. Med en söt säl på. Mer än så krävdes liksom inte för att jag skulle köpa den (plus att det verkade vara värsta chokladextasen).


Kolla sälen!

Äkta modeblogg - webcam och ny frisyr också. Klippte mig idag.
(De plattade håret och jag känner mig alltid lite som en annan person med rakt hår. Bim sa en gång att jag såg ut att heta Lisa i rakt hår).

Apropå att jag helt okristiskt köpte glassen (typisk grej - döva dåligt miljösamvete genom att konsumera saker som inte är bra, men lite mindre dåliga. Bäst hade det naturligtvis varit för miljön om jag inte alls köpt glass) så tänkte jag på en artikel jag läste för nåt år sen i svd, om hur företag bygger sina varumärken. Om t.ex. Burberry som hade failat eftersom en massa fotbollshuliganer hade tagit över deras mönster och märke, och hur de verkligen jobbade emot det, och som lyckat exempel hade de Fjällräven, som jättemedvetet bygger en bild av sig själva som naturnära och med hög kvalitet. Minns ni när Erlend Loe i Naiv. Super. listar företag han gillar? (Jag minns att han hade med Volvo och Ikea på sin lista.) Därför kommer äntligen... tam ta ta:

Mina listor!

Företag/affärer/märken jag gillar/känner förtroende för

- Barnängen
- Fjällräven
- Top shop
- Ben & Jerry's (haha)
- Spendrups (bara för att jag har jobbat där)
- Filippa K
- All slags second hand (även om man ibland kan bli sjukt irriterad över t.ex. Myrornas priser - kom igen, 65 kr för en gammal tröja från Gina Tricot av dålig kvalitet?!)
- Mulberry
- Lush
- Gustavsberg

Företag/affärer/märken jag ogillar/inte känner förtroende för

- Apple
- Eldorado
- Nestlé (men de nästlar - hehe - ju sig in överallt så de är svåra att undvika)
- All glass som inte är hemmagjord/Ben & Jerry's/från mitt gamla jobb Glassbaren (<3)

Företag jag egentligen inte har förtroende för, men som gör billiga och fina saker så jag köper i alla fall:

- H&M
- Ikea

NU VARE SLUT PÅ LISTORNA!

Vad gillar/ogillar ni för företag, kära bloggläsare?! (alla, typ, två).

7 kommentarer:

  1. Vad fin du e sara!! Kommer du till mig nästa helg? :)
    Finns det nåt företag jag hatar så är det eldorado! å allt som har palmolja!

    SvaraRadera
  2. haha, du är ju för fin. och du såg sjukt cool ut i plattat hår... fast jag gillar ditt lockiga bättre :)

    SvaraRadera
  3. jag har ungefär samma lista som du, men jag gillar inte riktigt topshop. men sen jag bytte bank till skandiabanken gillar jag dem jättemycket!! jag har ringt till dem och fått hjälp nästan lika mycket som jag brukar ringa mamma och få hjälp. idag när jag pratade med dem sa de dessutom att mitt kort inte är spärrat, halleluja!

    SvaraRadera
  4. Lina: Jaa, jag kommer på festen! Det ska bli jättekul att hälsa på i Linköping! Bokade nyss biljetter.
    Natta: Å, tack!
    Johannis: Ja, skandiabanken borde lätt gå in på listan! De är så himla bra! Och snälla! Och svarar typ JÄMT!

    SvaraRadera
  5. alltså jag klarar inte av när folk inte gillar apple, jag är värsta applehoran.
    ps. gillar att du börjar listan med barnängen (?!)

    SvaraRadera
  6. Ben & Jerry blev jag sugen på nu! ;)

    SvaraRadera
  7. sofia: haha, ja många är det! jag tycker att de är genomonda, jag får obehagliga vibbar av det företaget. Och barnängen känns så... säkert. eller nåt. Och rent.

    SvaraRadera